طراحی لوگو با توجه به شخصیت، فرهنگ و پیشینه تاریخی
بسیار پیش می‌آید که در مواجهه با طراحی یک لوگوی جدید، به سادگی مرعوب صفحه‌ی سفید خالی می‌شویم. یک شرکت یا مجموعه، وقت و پولش را روی شما سرمایه گذاری کرده است و از شما توقع دارد یک لوگوی منحصر به فرد، خلاقانه، و شخصی را طراحی کنید که تبدیل به نمادی از کار او شود. ساده سازی فرایند و محدود کردن تمرکزتان در برخورد با  اوامر خلاقانه و هنگام طراحی ضروری است ، ولی سه عامل مهم وجود دارد که می‌تواند تعیین کننده‌ی موفقیت در طرح شما شود. از خودتان بپرسید که: آیا این طراحی لوگو واقعا بیانگر ۱- شخصیت، ۲- فرهنگ، و ۳- پیشینه‌ی تاریخی کاری مشتری شماست؟



شخصیت:

(معنی در لغت نامه: ۱- جنبه‌های قابل رؤیت از خصوصیات یک فرد که دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.)

به همان اندازه که که هر انسانی منعکس کننده‌ی مؤلفه‌های شخصیتی و خلق و خوهای متفاوت است، نوع نگاه و یا طرز برخورد هر فرد با یک لوگو می‌تواند مختلف و متنوع  باشد . لوگوها می‌توانند جالب و سرگرم کننده، عصبانی، خوشحال، آرام، پر انرژی، اغواگر، غافلگیرکننده، باهوش، و ... باشند. یک لوگو باید به درستی، شخصیت صاحب آن را نمایان کند. همچنین این امر، نقشی کلیدی در برند سازی دارد، و به همین دلیل است که قبل از شروع هر طراحی برای هر پروژه‌ای بهتر است اول یک نمونه‌ی اولیه‌ی برند طراحی شود. 

وزن خطوط، رنگ‌ها، شکل‌ها، و تایپ فیس‌ها مسائل عمده‌ای هستند که در شخصیت یک لوگو تأثیر گذار هستند. کوچکترین تغییری در هریک از آنها می‌تواند به طور جدی حال و هوای یک طراحی را دگرگون کند. 


فرهنگ:

(معنی در لغت نامه: ۱- کیفیتی در یک فرد یا یک جامعه که از دلبستگی به برترین‌ها در هنر، ادبیات، رفتار، تحصیل علمی و غیره، بر می‌خیزد.)

بعضی اوقات من به یک برند و کشوری که برند از آنجا آمده فکر می‌کنم. هر برندی که به شرکتی تخصیص یافته، مثل هر کشوری، خصوصیات منحصر به فرد ارزشی، سنتی، زبانی، و اعتقادی خود را داراست. اگر شخصیت، تعیین کننده‌ی این است که :"آنها چه کسانی هستند"، فرهنگ می‌تواند تعیین کننده‌ی این باشد که :" آنها کار را به چه نحوی انجام می‌دهند."
برای نشان دادن فرهنگ یک شخص، من از رنگ، الگو، شیوه (کار با دست، تصویر سازی، علامت‌ها و غیره) و سمبل‌های دیگر استفاده می‌کنم تا فردیت او را منعکس کنم. هر کدام از اینها می‌توانند یک مؤلفه‌ی قوی شخصیتی برای هر طراحی یک علامت تجاری باشد.


تاریخ:
(معنی در لغت نامه: ۱- شاخه‌ای از علم که مربوط به امور گذشته است.)

ارائه‌ی پیشینه‌ی تاریخی معمولا در بین این سه از همه راحت‌تر است، ولی همچنان موردی است که از پروژه‌ای تا پروژه‌ی دیگر بیش از همه تغییر پذیر است. شرکتی که سابقه‌ی طولانی دارد و هویت و لوگویی برای آن تأسیس شده است، شاید تنها نیاز داشته باشد که نوعی به روز رسانی در نشانه‌ی کنونی اش صورت بگیرد. اما کار برای یک طراحی جدید، قدری دشوارتر است. من پیشنهاد می‌کنم که داستانی راجع به اینکه چطور آن کار شکل گرفته است بیابید؛ چیزی راجع به صاحب آنجا، یا شاید مکانی که شرکت آنها در آن واقع است. هر کسی داستانی برای گفتن دارد و اگر این داستان بتواند تبدیل به بخشی از هویت آنجا بشود، خیلی زیبا خواهد بود. 

تایپ فیس، داستان برند، و لوگوی قبلی می‌توانند عناصر مهم و اصلی شما برای نمایاندن تاریخچه‌ی یک شرکت باشند. 

اهمیت نقاط اشتراک
بین این سه عامل موارد مشترکی وجود دارد. تاریخ و فرهنگ به شکل گیری شخصیت کمک می‌کنند. تاریخ و شخصیت، تعیین کننده‌ی فرهنگ هستند. شخصیت و فرهنگ، برخاسته از تاریخ هستند. همه‌ی اینها درهم تنیده شده‌اند، ولی هر کدام با اهمیت جداگانه‌ی خود. 
بیایید به مثالی از این عوامل بی‌اندیشیم که خوب تنظیم شده، و نیز به مثالی که درست صورت نپذیرفته است. 

BMW به سازنده‌ی خودروهایی شهرت دارد که درست مانند لوگوی آن: تمیز، ساده، شیک، زیبا و ... است. من به آن بخش لوگو علاقه دارم که ارائه کننده‌ی پیشینه‌ی آن است.  BMW اصالتا در اوایل دهه‌ی ۲۰ میلادی، سازنده‌ی موتور هواپیما بوده است. رنگ سفید و آبی به کار رفته در لوگو می‌تواند بیانگر یکی از دو چیز باشد؛ یکی پروانه‌ی سفید در حال چرخش و آسمان آبی در پشت آن، و دیگری پرچم ایالت باواریا (واقع در جنوب شرقی آلمان) که چهارخانه‌ی سفید و آبی است. 

1bmw-logo-badge.jpg

جای هیچ شکی باقی نیست که McDonald’s یکی از شناخته شده‌ترین لوگوها را در جهان دارد، و چنین شرکت بزرگ و موفقی، چیزی بیش این نمی‌خواهند. ولی بیایید طوری به لوگوی آن نگاه کنیم انگار که برای اولین بار آن را می‌بینیم، و فقط اطلاعات اولیه را که ممکن است برای سفارش یک طراحی لازم باشد را می‌دانیم: که این نام رستوران فست فود همبرگر فروشی در امریکا است و هدفش بیشتر فروش به بچه‌ها و جوانان است. شما باید که عاشق قوس‌های دوستداشتنی، گرم و شبیه به لبخند آن بشوید، همانطور که شخصیت آن چنین می‌طلبد. حالا، آیا فقط من اینطور فکر می‌کنم؟ یا آیا واقعا در طراحی این نشانه یک کمبود کلی تاریخی و فرهنگی بصری وجود دارد؟ به نظر من، این لوگو می‌تواند به همان اندازه برای برندهای دیگری با عناوین متفاوت هم مناسب باشد.

1mcdonalds-signage.jpg

فلسفه‌ی "شخصیت، فرهنگ و تاریخ" می‌تواند همچنین در تایپوگرافی مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین در پروژه‌ی بعدی، شخصیت، فرهنگ و گذشته‌ی مشتری را در خاطر داشته باشید. اگر بتوانید از هر سه آنها بهره ببرید، خواهید توانست که هویت بسیار موفقی را طراحی کنید. 
 
برندن مور (Brandon Moore)، طراح گرافیک / ترجمه: رعنا رسول زاده / برگرفته از سایت انجمن صنفی طراحان گرافیک